Ranile umane si mastile sociale in viziunea autoarei Lise Bourbeau



La scurt timp dupa ce un om se naste isi da seama ca „a fi el insusi” si a se exprima in conformitate cu acest lucru, deranjeaza lumea adultilor. Astfel ca un copil va simti ca a fi natural nu este un lucru de dorit, nu este corect.

Lise Bourbeau spunea in cartea „Cele cinci rani care ne impiedica sa fim noi insine”: „ Ajungem astfel la concluzia ca, a fi natural, nu este bine, nu este corect. Este o descoperire dureroasa ce provoaca mai ales copilului, accese de furie. Aceste crize devin atat de frecvente incat ajungem sa credem ca sunt normale. Sunt numite crizele copilariei si mai apoi crizele adolescentei.”

Un copil experimenteaza patru etape de transformare: in prima etapa a vietii descopera bucuria de a fi el insusi, apoi, in cea de-a doua etapa, cunoaste durerea provocata de faptul ca nu are dreptul de a actiona conform cu ceea ce este. In a treia etapa urmeaza criza si revolta, iar apoi, in etapa numarul patru, copilul isi modeleaza personalitatea pentru a deveni ceea ce vor altii ca el sa devina. In acest mod simte ca isi micsoreaza suferinta.

Lise Bourbeau spune „Multe persoane vor ramane inchistate in cea de-a treia etapa pe toata durata vietii, adica vor fi mereu in reactiune, furiosi sau in situatii de criza.”

In ultima etapa si in cea de-a treia omul isi construieste masti – noi personalitati – pe care le foloseste pentru a se apara de suferinta simtita in etapa a doua. Suferinta este foarte puternica si greu de suportat. Mastile corespund celor cinci rani semnificative pentru om si sunt in numar de cinci:

  • Respingere
  • Abandon
  • Umilire
  • Tradare
  • Nedreptate

Inlocuirea in sine a ranilor cu masti arata ca omul ascunde atat fata de el cat si fata de cei din jurul lui, ceea ce nu a putut sa rezolve.

Lise Bourbeau a identificat cinci masti care corespund celor cinci rani:

  • Rana Respingerii – are ca si corespondent Masca de Fugar
  • Rana Abandonului – are ca si corespondent Masca de Dependenta
  • Rana Umilintei – are ca si corespondent Masca de Masochist
  • Rana Tradarii – are ca si corespondent Masca de Dominator
  • Rana Nedreptatii – are ca si corespondent Masca de Rigiditate

 Cu cat rana va fi mai adanca, cu atat va exista o suferinta mai mare si omul va purta mai des masca respectiva, aceea care corespunde ranii. Masca este purtata practic doar pentru protectie. Astfel, un om care a suferit nedreptati multe, va deveni rigid. El se protejeaza astfel de alte nedreptati pe care ar putea sa le experimenteze.

Lise Bourneau compara prezenta unei rani psihice cu prezenta unei rani fizice: „Rana interioara poate fi comparata cu o rana fizica pe care o ai pe mana de mult timp, pe care o ignori si pe care nu ai ingrijit-o cum trebuia. Ai preferat sa o bandajezi, pentru a nu se mai vedea. Acest pansament este echivalentul mastii. Ai crezut ca facand astfel, vei putea pretinde ca nu esti ranit. Crezi ca intr-adevar aceasta este solutia? Bineinteles ca nu! Stim cu totii lucrul acesta, dar ego-ul, el, nu il stie. Este una dintre modalitatile lui de a ne pacali.”

Daca un om care are o astfel de rana bandajata pentru a fi ascunsa, este luat de mana cu dragoste de un alt om care nu stie de prezenta acelei rani, el va suferi. Cel care l-a prins de mana va fi surprins de reactia negativa a celui ranit.

Practic, cel responsabil pentru durere este chiar cel care a ales sa ascunda rana in loc sa o rezolve: „Este la fel pentru toate ranile. Sunt foarte multe situatiile in care credem ca suntem respinsi, abandonati, tradati, umiliti sau tratati intr-un mod injust. In realitate, de fiecare data cand ne simtim raniti, ego-ul nostru este cel care vrea sa creada ca celalalt este raspunzator. Practic, incercam sa gasim un vinovat. Cateodata, hotaram ca noi suntem cei vinovati, cand, in realitate, nu e nimic mai adevarat decat atunci cand il acuzam pe celalalt. Stiti ca, de fapt, in viata nu exista persoane vinovate, ci doar persoane suferinde. Acum stiu ca, cu cat acuzam mai mult (pe sine sau pe ceilalti), cu atat se repeta mai mult aceeasi experienta.”

Se poate observa in morfologia unei persoane rana predominanta. Astfel, aspectul exterior indica in mod clar durerea interioara. Este posibil ca trupul sa se schimbe de la momentul in care un om era copil pana cand ajunge adult – alte rani sunt predominante in viata acestuia.

 

 

Adaptare dupa „Cele cinci rani care ne impiedica sa fim noi insine” – Lise Bourbeau
Editura Ascendent

Cititi si articolele:

Cum influenteaza rana respingerii viata viitorului adult
Ce consecinte poate atrage rana abandonului din copilarie?
Ce rani provoaca umilinta in copilarie?
Cum arata tradarea prin ochii unui copil?

Lasa un comentariu