Transpersonalul cotidian



avon.ro

 

Vocile interioare

J. Rowan (1992, p.14) ne avertizeaza ca multi dintre noi am avut experienta auzirii unei “voci” (venite parca din interior sau parca de undeva din exterior) prevenindu-ne, provocand aluzii sau presimtiri, dandu-ne o anumita informatie. Noi ne referim la asa-zisa “voce tacuta” a constiintei. Uneori ea ne poarta parca precum o voce actuala, alteori ne poate parea ca un simt vag al unei comunicari din interior.

Mahatma Gandhi a relatat deseori despre vocea sa interioara, atat in activitatea sa interioara, cat si in cea politica (Chatterjee, 1984). Este cunoscuta capacitatea Ioanei d’Arc (Fecioara din Orleans, 1412-1431, canonizata in 1920) de a auzi voci care o inspirau si o indrumau.

Cercetari contemporane, ca de exemplu cele realizate de Myrtle Heery (1989), au gasit ca relatarile despre experientele cu voci interioare pot fi divizate in trei categori:

  1. Vocea interioara ca o parte fragmentata a Sinelui;
  2. Experiente cu voci interioare caracterizate prin dialoguri care furnizeaza indrumari pentru dezvoltarea individuala;
  3. Experiente ale caror canale se deschid spre si dincolo de un Sine superior.

Prima categorie nu este in mod necesar transpersonala, ci mai curand tinde spre evidentierea unui manunchi de personalitati. Hal Stone si Sidra Stone (1991) studiaza “dialogul interior” care vizeaza explorarea diverselor subper­sonalitati (vezi, de ex. I.Manzat, 1999,p. 387). C.G.Jung considera ca acestea fac parte din Umbra noastra.

A doua categorie este mai apropiata de transpersonal, mai ales in forma arhetipului numit Sine transpersonal.

A treia categorie are in vedere oamenii care au practicat cu regularitate o anumita forma de meditatie (meditatia este calea regala de cercetare a transpersonalului).

Intuitia

Andre Lalande defineste intuitia ca ”vedere directa si imediata a unui obiect al gandirii; este orice cunoastere data dintr-o data fara concept”. A. Green si E. Green (1986) folosesc pentru intuitie metafora “blindsight” (vedere oarba).avon.ro

In studiul nostru “Intuitia ca psihosinergie” (I. Manzat, 1995,p.13-26) aratam ca termenul vine de la latinescul intueor, care inseamna “a vedea”, “a cunoaste rapid si imediat”.

Psihologia a remarcat efectul, dar nu a putut elucida procesul sau l-a expe­diat repede si superficial in domeniul abisal al inconstientului. Tot ceea ce se banuieste a tine de incostient are un mare avantaj: nu mai trebuie explicat si justificat, pentru ca incostientul a ramas inca abscons si abisal.

Dupa opinia noastra, din moment ce intuitia depaseste orice performanta a constiintei, izvorul sau trebuie cautat intr-o zona de  de-asupra constiintei, in supranivelul transconstiintei – o supraconstiinta transpersonala.

Transpersonalista Frances E. Vaughan (1979) a identificat patru niveluri ale intuitiei:

  1. nivelul fizic, la care intuitia se manifesta prin senzatii de tipul “simtului de alerta” in caz de pericol, dezvoltat la populatiile cu habitat natural (de ex. aborigeni sau amerindieni);
  2. nivelul emotional reprezinta sensibilitatea la vibratiile de energie ale altor oameni, care se traieste ca simpatie sau antipatie (de ex. intuitia feminina);
  3. nivelul mintal este asa-zisa viziune interna sau clarviziune, traita ca iluminare (de ex. la mistici);
  4. nivelul spiritual presupune o intuitie total dependenta de senzatii, senti­mente si gandire; in forma sa pura, intuitia spirituala este o “experienta a Sinelui” focalizata pe transpersonal; in formele mis­tice, intuitia realizeaza “cunoasterea” Fiintei divine (ON). Intuitia este un proces care se desfasoara cu mare rapiditate si fara posibilitatea analizei sale rationale. Este o emergenta spirituala care se realizeaza ca o sinergizare brusca si iluminatorie; este “iluminarea inimii” care se afla in relatie complementara cu “iluminarea mintii” (inteligenta).

J. Rowan (1992, p.14-16) arata ca exista mai multe tipuri de intuitie legate de conceptul de Self:

Sinele copilului: acesta este un nivel al constiintei in care granita dintre fantezie si realitate nu este clar delimitata (de ex. in jocurile copiilor);

Sinele magic: la acest nivel folosim intuitia pentru a nega izolarea si tristetea provocata de singuratatea noastra. Uneori, este folosita transa ca “participation mystique” (de ex. transa samanica, cf. I. Manzat, 1999)

Sinele ca jocuri de rol: intuitia este un altfel de a invata, un alt rol de jucat (de ex. intuitia savantilor)

Sinele autonom: intuitia Sinelui central, asociata adesea cu creativitatea.

The surrendered Self (Sinele abandonat): la acest nivel intuitia este vazuta ca venind dintr-o sursa dincolo de Sine. Sursa poate fi conceptualizata ca inspiratie, ca Muza, ca un arhetip sau ca o divinitate.

Sinele intuitiv: in acest caz, subiectul este total asimilat cu Altci­neva si identificat cu acesta – prin meditatie sau rugaciune; sea­mana cu iluminarea si transcenderea. Este un nivel autentic transpersonal.

Creativitatea inalta

Seamana cu intuitia transpersonala, pentru ca depaseste clar toate conditionarile si toate conventiile personale. Creativitatea poate fi conceputa ca izvorand din supra­constiinta (R. Assagioli) care favorizeaza experientele spirituale de inventie si descoperire.

Experientele de varf (“peak experiences”)

Sunt trairile extatice sau revelatiile. “Peak experience” a lui A.Maslow, este un exemplu de experienta fulgeratoare (“the glimpse experience”).  Maslow arata ca putem intelege acest gen de experiente prin comparatie: orgasmul complet, descarcarea totala, catharsis, culminatie, climax, finalizare etc. Ele sunt experiente relativ rare; au fost descrise de poeti ca momente de extaz, de religiosi ca expe­riente mistice.

Pentru Maslow (1970) cele mai inalte “varfuri” includ “senti­mente nelimitate deschise spre viziune, sentimentul de mare extaz, de certitudine si veneratie, dincolo de orice granita de loc si timp”.

“Plateau experience” devine o atitudine stabila care conduce la o noua percepere a lumii si a vietii.

 

Psihologie transpersonala – Ion Manzat

avon.ro

Lasa un comentariu