Teoria jungiana in interpretarea jocului cu nisip



answear.ro

 

Influenta lui Jung asupra jocului cu nisip este foarte semnificativa.

C. G. Jung descopera o forma timpurie de terapie, descrisa si in Amintiri, Vise, Reflectii. Dupa ruptura cu Freud, Jung incearca sa integreze aceasta experienta devastanta si descopera ca tehnicile de joc sunt foarte utile. Se gandeste la felul cum se juca ca si copil, si la reconfortul resimtit atunci. Descopera ca este necesar sa gaseasca o cale spre a se reintoarce la aceasta perioada de varsta pentru ca sa apara o rezolvare a conflictului.

In 1912, incepe sa construiasca un sat miniatural din pietre si roci adunate de pe tarmul lacului din casa de vacanta de la Bollingen. Aceasta activitate ii aduce un val, curent de fantezii, pe care ulterior le si scrie. Experienta a contribuit direct la lucrul cu imaginatia activa de mai tarziu, si la alte teorii pe care era in proces de a le dezvolta.

Descrierea arhetipului copilului ii este de un folos special – Copilul este tot ceea ce este abandonat si expus si, in acelasi timp, inzestrat cu putere divina. Inceputul nesemnificativ, dubios si sfarsitul triumfal. Eternul copil din adult este o experienta indescriptibila, o incongruitate, un handicap si un prerogativ divin. O imponderabila care determina ultima valoare sau lipsa de valoare a unei personalitati.

Jung asculta, in cadrul unei conferinte internationale psihanalitice din 1937, pe Dr. Lowenfeld vorbind despre  Tehnica  Lumii.  Este  impresionat  de  prezentare,  mai  ales  ca  se  releva  clar  posibilitatile  de contactare a nivelului arhetipal al psihicului. Acest insight a fost ulterior dezvoltat prin opera Dorei Kalff.

Teoria arhetipala a lui Jung diferentiaza in special abordarea jungiana a sandplay de alte abordari, pentru ca abilitatea de a intelege nivelul arhetipal al psihicului prin jocul cu nisip da posibilitatea aparitiei unei vindecari profunde.

Jung a studiat o viata nivelul arhetipal al psihicului, acest motiv fiind unul de baza in ruptura sa cu Freud.

 

Arhetipurilekitunghii.ro

Wilmer, 1991, lumea arhetipurilor este acea lume invizibila pe care nimeni nu a vazut-o vreodata. Ipoteza este ca aceasta lume arhetipala este cel mai profund taram al psihicului si are potentialul de a evoca imagini de o natura mai mult sau mai putin impredictibila. Tocmai aceste imagini le vedem si apar in lumea larga in psihicul tuturor oamenilor.

Aceleasi imagini au aparut si reapar din timpuri imemoriale. Le stim prin legende, povesti, mituri povestite in toata lumea. Ele transcend cultura, rasa si timpul.

Arhetipul este un model ipotetic care nu este niciodata pe deplin si total explicat. Putem doar aproxima intelesul unui arhetip particular, pentru ca fiecare persoana  il traieste in modul ei particular. Fiecare are propria imagine interioara a ceea ce intelege prin mama, tata, cal sau dragon.

Aspectul cel mai important al fiecarui arhetip este ca are doua parti, atat pol negativ cat si pol pozitiv. Cand apar probleme emotionale, ele se datoreaza adesea existentei unei dezechilibrari arhetipale. Polul negativ este cel care pare sa conduca la majoritatea suferintelor psihologice.

Dar si prea mult din pozitiv pare sa fie problematic. Principalul adevar al intelegerii oricarui arhetip este nevoia de a obtine un echilibru intre aceste aspecte pozitive si negative pentru fi atat de individuat cat este posibil. Individuarea, termen introdus de Jung, este echilibrul care este cautat prin medierea cu arhetipurile. Este un proces de actualizare arhetipala.

Contactul si medierea cu aceste imagini arhetipale pot fi facute prin vise, creatie artistica, scriere sau sandplay. Este o sarcina a intregii vieti, niciodata deplin atinsa, totdeauna existand mai mult de invatat despre tine insuti.

Terapeutii  jungieni  incearca  sa  localizeze  legaturile  dintre  mintea  constienta  a  pacientului  si arhetipurile inconstiente care au dus la suferinta personala. Problema care apare cand arhetipurile raman doar in inconstient este ca pacientul se poate identifica cu un arhetip, ceea ce duce la probleme. Adesea acest lucru este denumit complex. Un complex ca atare este o formatiune normala, dar poate deveni patologica cand individul este in plasa unui arhetip.

 

Arhetipul Marii Mame

 Dintre ele, Marea Mama este arhetipul cel mai vizibil de obicei. Poate lua atat forme pozitive, cat si negative si poate conduce la Complexul Matern. In parte sa pozitiva, arhetipul poate exprima hranirea, daruirea si imbratisarea.

Stevens, 1982, Mama Natura si Mama Pamant … zeita fertilitatii si furnizoare a hranei. Ca apa si mare, ea reprezinta originile intregii vieti si este, ca atare, un simbol al inconstientului. Ca Zeita a Lunii exemplifica  periodicitatea esentiala a feminitatii. Ia de asemenea forma animalelor divine – ursul (gelosul gardian al copiilor ei), sau vaca celesta care hraneste pamantul cu ploaia de lapte.

In sandplay, apare descrisa prin munti si /sau cavitati, pesteri, grote, si anumite tipuri de animale – vaci, ursi, balene, porci etc.

In aspectul ei negativ, ca Mama Teribila, poate devora, distruge, inghiti totul. Zeita insangerata a mortii si distrugerii. Uneori apare in forma Meduzei, care transforma barbatii in piatra. In sandplay, adesea este dragonul care trebuie infruntat si invins, sau apare ca vulcan in eruptie.

Alt aspect al arhetipului este faptul ca, odata activat, poate deveni un mod de controlare a oricarei relationari. Marea Mama este stapana vinovatiei si partea ei de control negativ poate, la extremizare, nega total esenta celeilalte persoane.

Jocul cu nisip este in particular potrivit pentru problemele Marii Mame datorita utilizarii  nisipului, element de pamant, care are potentialul de a ne putea lega direct de taramul Mamei Pamant intr-o maniera tactila. Vindecarea poate deveni posibila astfel prin medierea in acel taram al pamantului.

Arhetipul Batranului Intelept

Batranul Intelept, denumit adesea Senex, in forma sa pozitiva are intelepciunea lui Solomon, unui guru, a salvatorului. Miscarea Barbatilor din ultimii ani atrage acest arhetip. El poate fi de asemenea puer aeternus in aspectul lui negativ, barbatul etern tanar care refuza sa creasca, dar care isi traieste viata  intr-o totala lipsa de griji.

Acesti pacienti sunt adesea dependenti de alcool sau drog si traiesc negand. Puer este adus la terapie cel mai adesea de alta persoana, datorita dificultatilor continui de relationare.

Un aspect negativ adaugat Batranului Intelept este Judecatorul Interior, care este critic, cere, nu face complimente etc. El ataca stima de sine a oricui vine in contact cu el si este o forta teribil de distructiva pentru multi oameni.

Arhetipul Eroului

Arhetip major, frecvent intalnit in sandplay.  Sarcina principala a eroului este de a invinge monstrii intunericului, a realiza victoria asupra puterilor intunericului, a face sa triumfe binele asupra raului si dominanta constiintei asupra inconstientului, Wilmer, 1991.

Ritualurile  trecerii  si  initierii  sunt  asociate  progresului  mitologic  al  arhetipului  eroului.  Sfantul Gheorghe si dragonul, ca mit crestin, este adesea folosit ca model al acestui arhetip.

Latura negativa a eroului este Trickster-ul, regasit in miturile lui Ulise, sau Hermes. Carcteristicile pentru Trickster sunt capriciul haotic, malitiozitatea glumelor, viclenia intelepciunii. Un arhetip al nonconformismului, retine si umbra divinului si demonicul, binele si raul.

Arhetipul Anima

Arhetipul contrasexual feminin in psihologia masculina. In proiectia unui barbat reprezinta idealul sau feminin. Cand un barbat viseaza o femeie pe care nu o cunoaste personal, figura poate reprezenta atat aspecte pozitive cat si negative ale Animei sale, poate fi fie o figura care ii ofera ajutor, fie o figura amenintatoare. Anima pozitiva poate fi adesea vazuta ca o femeie tanara, zeita, ca Marilyn Monroe, iar in forma ei negativa ca o scorpie rea sau o vrajitoare, suprema castratoare.

Animus, termen jungian pentru partea arhetipala masculina intr-o femeie. Este vazut fie ca supercontrol, sau judecatorul interior, sau o figura masculina care ajuta. De ex., daca o femeie viseaza ca i se strica masina pe un drum intunecos si singuratec si o banda de hoti sar la ea, este un exemplu de Animus negativ, pedepsitor, ca superputere. Daca vine un tanar frumos si se ofera sa-i repare masina, este figura pozitiva a Animus-ului.

Arhetipul Copilului Interior

Este cel mai adesea reprimat in adult, fiind totusi acea parte care este cea mai promitatoare pentru cresterea creativa. Un simbol universal al posibilitatilor psihicului necunoscute, dar latente. Mai important este ca simbolizeaza momentul prezent – deschiderea, receptivitatea si prospetimea constiintei care este prezenta  aici  si  acum.

Copilul  intrupeaza  si  incurajeaza  spontaneitatea  si  veselia,  imaginatia  si sarbatorirea. Jung considera ca acest arhetip implica potentialul pentru orice forma de gandire creativa. Copilul Interior poate fi vazut ca si copilul divin, sau, in forma negativa, ca un diavol rautacios, gen Trickster. Adesea aceste forme apar in vis sau in sandplay.

Arhetipul Eu – Sine

Este arhetipul central. Eul este localizat in principal in taramul constient al psihicului, in timp ce Sinele  este  ingropat  adanc  in  inconstient. Sinele  nu  se  refera  la  persoana  individuala, ci  la  partea transpersonala, spirituala a personalitatii cu care s-a nascut individul.

E. Neumann, 1963, in The Child, discuta acest aspect in detaliu, demonstrand ca Eul si Sinele copilului sunt continute in interiorul profund recesiv al psihicului matern si doar treptat copilul intra in relationare proprie cu Sinele. Jung, 1959, considera Sinele ca arhetip al Intregului si totalitatii.

Puterea numinoasa inerenta in arhetipul Eu / Sine vine din abilitatea sa de a reconecta si centra si, astfel, a echilibra opusele.  Aceasta reconectare stabileste baza pentru ca o profunda vindecare sa apara. Unul dintre postulatele de baza ale lui Jung este ca psihicul are potential de autovindecare, la fel ca si corpul, cu conditia ca sa fie facut un spatiu pentru ca ea sa apara. D. Kalff si discipolii ei sustin ca prin jocul cu nisip poate fi activata aceasta posibilitate. Cutia cu nisip, cu marimea ei specifica si prin utilizarea nisipului ca element al pamantului, furnizeaza un vehicul simbolic.

Sinele apare in vise, mituri, legende, basme si sandplay. Uneori ca rege, regina, erou, profet, salvator. Ca cerc magic, patrat, cruce. Este unirea totala a opuselor, masculin si feminin, sus si jos, intuneric si lumina, trecut si viitor etc.

Sinele, activat prin sandplay, este totdeauna resimtit ca  moment echilibrat, senin si este trait de pacient sau terapeut ca un moment aha. Constelarea axei Eu – Sine prin sandplay este o experienta cu adevarat plina de numinozitate, simtita atat vizual cat si intens.

In contextul acestor  caracteristici sarcina diagnostica si prognostica  este de a stabili stadiul care ii va permite psihicului sa-si implineasca misiunea, respectiv unificarea aspectelor constiente si inconstiente ale diferitelor arhetipuri asa cum se prezinta ele de-a lungul timpului.

Constelarea Sinelui poate fi observata in jocul cu nisip si atunci este semnalul pentru terapeut ca este acum posibila o vindecare adevarata, profunda.  Cand apare, este ilustrata printr-o unificare  diferitelor elemente masculine si feminine.

Prezent ca atare este un simbol al Sinelui, care are adesea o puternica componenta spirituala. Uneori este o experienta indescifrabila, care doar poate fi resimtita nu si descrisa. Desi, daca suntem doar martori la acest fenomen nu poate asigura ca poate apare o vindecare profunda, dar poate pune aceasta posibilitate  in miscare.

Semnal pozitiv ca arhetipul Eu – Sine este gata pentru stadiul final de integrare (nu ca procesul din sandplay este terminat). Eul este acum considerat gata sa medieze cu Sinele intr-o maniera sanatoasa. Nu pot fi niciodata oferite interpretari pana cand nu suntem martorii unor dovezi concrete ale acestui fenomen. Acesta este mesajul catre terapeut – eul este acum suficient de puternic pentru a accepta interpretari. Munca se va schimba acum si va deveni ceea ce D. Kalff numea desfoliere, despachetarea a Sinelui.   Este acum posibil sa mediezi cu arhetipurile intr-o maniera constructiva.

Teoria lui Jung privind tipurile psihologice aduce noi nuantari. Daca cineva este capabil  sa studieze o scena de sandplay din perspectiva propriilor functii interne, este intarita intelegerea acestei scene.

De ex., cineva se poate astepta constient la ceea ce gandeste despre o anume scena – ce gandesc ca constructorul incearca sa-mi transmita? Daca apoi face o schimbare mentala si se intreaba – ce mesaj legat de senzorialitate  este in scena. Sunt importante in intelegerea acestei imagini selectiile de miniaturi, numere, culori, forma nisipului, utilizarea generala a spatiului?

Apoi, daca ia in considerare tonul afectiv al productiei, se intreaba – ce tip de reactie afectiva primesc cand privesc aceasta scena? Este fericire? Este nelinistitoare? Este confuziva ? In cele din urma, se poate intreba din perspectiva functiei intuitive – primesc vreun  semn despre ceea ce ar fi nevoie  in continuare? Incercarea terapeutului de a accesa constient aceste elemente poate servi pentru a  intari si aprofunda mult munca.

Analiza  materialului nu  este  impartasita cu  constructorul. Este  utilizata  doar  pentru  analiza terapeutului si intelegerea scenei, care poate fi transmisa nonverbal clientului.

 

Fragmente din Introducere in tehnici proiective – Mihaela Minulescu

astratex.ro

Lasa un comentariu