Psihologia transpersonala



mycloset.ro

Uneori ne este de ajutor in stabilirea frontierelor unui concept daca putem sa spunem ce nu este. Vom mentiona, in continuare, unele din aceste frontiere care ne ajuta sa definim mai bine transpersonalul.

a) Transpersonalul nu este extrapersonal

 

O distinctie a fost desemnata de Alyce Green si Elmer Green (1986) intre extrapersonal si transpersonal. Aceasta seamana cu deosebirea facuta de Ken Wilber (1980) si de catre Stanislav Grof (1989) intre Lower Subtle si Higher Subtle. De asemenea, retinem diferenta stabilita de Marc – Alain Descamps (1990) intre transpersonalul orizontal si transpersonalul vertical.

 

John Rowan (1992, p. 10) realizeaza diferentele esentiale in tabelul urmator:

EXTRAPERSONAL TRANSPERSONAL
“Spoon bending” (lingura indoita)LevitatieExtra – sensory perception

Dowsing

Working with crystals

Clairvoyanceelefant.ro

Telepathy

Radionics

Radiesthesia

Blindsight

Fire – walking

Bloodless skin – piercing

Out – of – body experiences

Paranormal generally

Fakirism

Mind over matter

The psychic

Higher Self (Sine superior)Deep Self (Sine adanc – J.Lilly)Inner teacher (Invatatorul interior)

Transpersonal Self (psychosynthesis)

High archetypes (Jung)

The Soul (Hillman)

The superconsciousness

(psihosinteza)

Creativity (surrendered Self type)

Some peak experiences

Intuition (surrendered Self type)

Some healing

Some near death experiences

Upper chakras

Subtle energy systems

Guidance Self (Whitmont)

The Self

Transfigured Self (Heron)

In trecut, aceasta distinctie intre extrapersonal si transpersonal nu era realizata clar; astfel, notiunea de inconstient colectiv a lui Jung include ambele sensuri. Dar Stanislav Grof (1989) si Ken Wilber (1985) considera ca distinctia este necesara.

b) Transpersonalul nu este acelasi lucru cu emisfera dreapta a creierului

Emisfera dreapta este considerata mintea nevorbitoare sau emisfera tacerii (in Psihologia tacerii – 2002, I Manzat si Mariana Tanase, se refera la Janus Bifrons si emisfera tacerii). Savantul Paul Broca (1824-1880) cerceteaza asimetria functionala a celor doua emisfere ale creierului uman. Distributia asimetrica a functiilor intre cele doua emisfere confera celei stangi statutul de emisfera domi­nanta.

Ea este specializata in analiza si operatii logice, beneficiind de performanta lingvistica. Dupa Robert Ornstein (1973) emisfera “minora” este superioara in privinta aptitudinilor geometrice si spatiale. Emisfera dreapta ofera datele pre­zentei unei constiinte de sine, cu singura limita ca nu poate comunica verbal aceasta, ci in propriile ei modalitati: intuitie, inspiratie, revelatie, extaz etc. Albert Einstein a numit-o genial: silent zone!

Roger Sperry (1982) demonstreaza ca fiecare emisfera deconectata are propriile sale functii cognitive si modalitati proprii de raportare la realitate. Emisfera tacerii vorbeste! Am avea multe de aflat daca am invata s-o ascultam.

Se pare ca adesea civilizatia noastra neglijeaza emisfera dreapta si supra­solicita emisfera stanga. Eficienta activitatii psihice provine din actiunea sinergica a celor doua emisfere ale aceluiasi creier si nu din disocierea lor  artificiala. Transpersonalul nu se confunda cu functia emisferei drepte.

c) Transpersonalul nu este NEW AGE

Miscarea New Age, supranumita si “paradigma holista” sau “revrajirea varsatorului”, apare in S.U.A catre sfarsitul anilor ’70 ai secolului al XX-lea.

In 1985 apare lucrarea “The Aquarian Conspiracy” a lui Marylene Ferguson, in care se dezvolta conceptul “constiintei New Age”, caracterizat prin:

  • principiul sintetic care inlesneste gandirea universului;
  • constiinta de grup ca maturizare suprema a individului;
  • un nou principiu calauzitor, caracterizat prin “autoiluminare” si orientare dupa legitati “spirituale”;
  • transcendenta intemeiata numai pe experienta proprie;
  • constiinta globala care sisteaza distrugerea lumii.

New Age se erijeaza intr-o religie a automantuirii si pretinde a-si trage seva din psihologia analitica a lui Jung si din psihologia transpersonala. Gruparile New Age au caracteristicile sectelor religioase, intrucat se abat de la orice religie fundamentala, incercand sa imbine ceva din crestinism si ceva din religiile orientale. De fapt, New Age promoveaza o noua spiritualitate care “corecteaza” religia crestina.

Psihologia transpersonala nu este miscarea New Age.

d) Transpersonalul nu este religie

 

Cu toate ca psihologia transpersonala cerceteaza si trairile mistice ale subiectilor, cele doua domenii nu se suprapun.

De exemplu, PT se refera la Sinele transcendent (Ken Wilber), ceea ce religia crestina nu accepta. De asemenea, PT promoveaza psihoterapia reincar­narii, ceea ce este respins de religia crestina.

Desi exploreaza existenta spirituala si starile de extaz, de constiinta extinsa sau condensata, PT nu se ocupa de studierea Duhului Sfant si nici de revelatiile mistice ale sfintilor.

Asadar, psihologia transpersonala NU este:

  • extrapersonal;
  • emisfera dreapta a creierului;
  • New Age;
  • religie.

John Rowan (1992, p.13) spune ca PT este unul din “avanposturile” psihologiei sau, mai clar, avangarda psihologiei actuale. PT nu este similara cu mistica, dar putem spune ca transpersonalul reprezinta “vadurile” de suprafata ale misticismului, care astfel devine accesibil pentru toti.

 

Psihologie transpersonala – Ion Manzat

astratex.ro

Lasa un comentariu