Psihologia transpersonala a adancurilor si PT a inaltimilor



mycloset.ro

 

In decursul istoriei scurte (incepe in anii ’60 ai secolului XX) a psihologiei transpersonale s-au conturat doua directii de sens contrar:

  1. PT abisala sau a adancurilor, care continua perspectiva arhietipala a lui C. G. Jung, promovata de catre psihiatrul ceh Stanislav Grof si scoala lui (paradigma grofiana).
  2. PT a inaltimilor, a Sinelui transcendent, imbratisata si dezvoltata de americanul Ken Wilber (paradigma wilberiana).

 

1. Abordarile transpersonale abisale sunt, prin insasi natura lor, asemanatoare unei spirale regresive, sau a unei scari care coboara, asa cum inaltimile sugereaza ideea de scara care urca progresiv si aditiv.

Daca Wilber descrie procesul evolutiv – cronologic al dezvoltarii spirituale, S.Grof insista pe cautarea spiritului in abisal cu psihoterapiile sale regresive. K.Wilber, care reprezinta “noul val” si ultimul cuvant al PT, sustine ca pretentia psihologiei abisale (S.Freud, C.G.Jung, S.Grof), precum ca spiritul s-ar ascunde in adancurile inconstientului, ar trebui sa fie reconsiderata de catre psihologia transpersonala.

Psihologia abisala pare sa caute Soarele pe fundul marii doar pentru ca acesta se vede reflectat pe suprafata apei, iar psihologia inaltimilor se uita la Soarele real de pe Cer.

Date biografice despre Stanislav Grof

Vedeta scenei transpersonale, liderul de necontestat al acestei miscari este cehul Stanislav Grof (n.1931 la Praga), care ofera nu numai un model complet al transformarilor constiintei, ci si un nou tip de psihoterapie regresiva si o metoda practica de crestere transpersonala, numita, “respiratie holotropica”.

Dupa cum ne informeaza Laurentiu Mitrofan (1997, p.340), S. Grof a debutat ca cercetator al “starilor” de constiinta modificata in 1956, in cadrul Serviciului de psihiatrie al Scolii de Medicina a Universitatii Charles din Praga, sub indrumarea doctorului Roubicek care experimenta efectele LSD-ului in tratamentul tulburarilor psihice.

S. Grof a fost fascinat de spectacolul modificarilor fiziologice si psihice care apar sub administrarea drogurilor psihedelice si a decis sa-si consacre intreaga viata acestor studii. Va emigra si isi va continua cercetarile in laboratoare si clinici din S.U.A., intai ca psihanalist si apoi ca terapeut transpersonalist.elefant.ro

El intreprinde experimente stiintifice laborioase si extensive in cadrul Fundatiei pentru cercetari psihiatrice din New Haven, Connecticut si al Centrului de cercetari psihiatrice din Maryland, unde intra in contact cu personalitati ale psihologiei umaniste ca A. Maslow, Allan Watts, Anthony Sutich, s.a.

In evolutia sa profesionala sunt de retinut perioadele in care este profesor la Universitatea John Hopkins, seful cercetarii psihiatrice al Centrului de cercetari din Baltimore si rezident la celebrul institut Esalen, Big Sur, California.

S. Grof fondeaza in 1978 International Transpersonal Association (ITA), fiind primul presedinte al acestei asociatii. Fiind un psihiatru cu 40 de ani de experienta in cercetare si psihoterapie, S. Grof a publicat peste 100 de studii si o serie de carti cunoscute in toata lumea, cum ar fi: “Taramurile inconstientului uman” (Realms of the Human Unconscious,1976), “Psihoterapia LSD” (1980), “Dincolo de Moarte: portile constiintei” (in colaborare cu Christine Grof, 1980), “Dincolo de creier: nastere, moarte si transcendere in psihoterapie”  (1985), “Aventura descoperirii Sinelui” (1987); “Emergenta Spirituala” (cu Christine Grof, 1989); “Mintea holotropica: trei niveluri ale constiintei” (1992), “Cartile mortilor, manuale pentru a trai si a muri”.

2. Experientele psihodinamice si sistemele COEX

 

Experientele psihodinamice isi au ca spatiu de desfasurare diferitele zone abisale ale inconstientului personal sau ale celui colectiv (transpersonal). Ele sunt legate de amintirea unor evenimente deosebite (experiente cruciale), conflicte nerezolvate sau teme oculte din trecut. Trairile subiectilor se pot manifesta sub forma unor concretizari picturale de fantasme, a unor dramatizari a viselor intime sau a unor relatii ambigue intre fantasme si realitate.

Fenomenologia experientelor psihodinamice este in mare masura conectata cu conceptele de baza ale psihanalizei clasice freudiene si ale psihologiei analitice jungiene. Sedintele psihodinamice ii permit subiectului sa traiasca transformari psihice care condenseaza fenomenele inconstiente.

Pe aceasta baza experimentala S. Grof introduce un concept operational nou in intelegerea functionarii si devenirea transpersonala – sistemul COEX, un sistem de experiente condensate. Sistemul COEX este o constelatie specifica de amintiri formate din experienta condensata din diferite perioade ale vietii individului. Cele mai importante sisteme COEX sunt acelea care rezuma si condenseaza conflictele, confruntarile cu situatiile care au periclitat viata, sanatatea sau integritatea fizica si psihica (L. Mitrofan, 2000, p. 285).

Sistemele COEX cuprind straturi ale inconstientului, straturi profunde care coboara regresiv pana in copilarie si straturi superficiale care contin evenimente recente.

In timpul sedintei terapeutice, regresia psihica –sub doze infime de LSD si sub controlul terapeutului- poate reactiva informatii provenite din etapele anterioare ale vietii si chiar din stadiul intrauterin (alchimistii se refereau la experiente “regresum in utero” –vezi:I. Manzat si M.P. Craiovan, 1996, p. 342-346), incluse in sistemul COEX, care constituie un fel de “banca informationala a inconstientului”, organizata in scheme-depozit polarizate de aceleasi tipuri de trairi si experiente transpersonale.

Reactivarea si patrunderea in profunzimile sistemului COEX ii ofera subiectului experienta constientizarii si reintegrarii unor trairi si evenimente traumatizante sau beatifice legate de intreaga perioada a con­ceptiei, a dezvoltarii intrauterine si trava­liului din timpul nasterii (Otto Rank, 1924).

In urma rezultatelor adunate Grof a putut elabora o “cartografie” a incon­stientului, o harta a fenomenelor psihice inconstiente incadrate in trei campuri:

  1. campul experientei psihodinamice, asociat cu evenimente din prezentul si trecutul persoanei;
  2. campul experientei perinatale, care este in legatura cu fenomene biologice ale partului;
  3. campul experientei transpersonale, care depaseste limitele individuale.

Campul transpersonal se refera, in esenta, la transcendere si cosmizare, dar cu o ancorare continua in abisalitate. Cartografia lui Grof este confirmata de psihologia analitica a lui C.G. Jung, de psihosinteza lui R. Assagioli, de expe­rientele paroxiste ale lui A. Maslow, ca si de scolile religioase si mistice ale diverselor culturi.

 

Psihologie transpersonala – Ion Manzat

astratex.ro

Lasa un comentariu