Extensia si condensarea constiintei prin stari psihedelice provocate de LSD



mycloset.ro

 

In “Psihologia transei samanice” (I. Manzat, 1999, p.179-195) in capi­tolul XVI, intitulat Transa samanica si psihologia transpersonala, aratam ca sa­manii din unele zone geografice folosesc substante halucinogene (din plante, mai ales ciuperci) pentru provocarea transei. In anul 1943, chimistul elvetian Albert Hoffmann a obtinut prin sinteza diethylamida acidului lisergic, pe care l-a botezat LSD 25. El a extras acidul lisergic din “Claviceps purpurea”, un parazit al secarei (A. Hoffmann, 1979).

Experimentarea stiintifica a efectelor LSD-ului are implicatii importante in cele mai diverse domenii ale psihologiei: psihologia persoanei, psihologia imaginatiei, psihopatologie, psihologia creatiei artistice, psihologia religiei. Unele experimente –realizate de S.Grof, J. Lilly etc. –au imbracat forma profundelor experiente religioase si mistice, asemanatoare celor descrise in textele sacre ale marilor religii ale lumii care ne-au fost transmise de-a lungul secolelor.

Posi­bilitatea declansarii unor astfel de experiente prin intermediul unui produs chimic a provocat o dezbatere animata si interesanta, referitor la “misticismul instan­taneu” sau “chimic” si discutii fara sfarsit privind valoarea si “onestitatea” acestor fenomene. Exista diferite opinii si diverse puncte de vedere atat pro cat si contra.

Dupa unii teologi, LSD si alte substante psihedelice au fost de natura sacra, sedintele experimentale relevand caracterul lor sacru, din moment ce ele puneau subiectul in contact cu realitatile transcendente. Opinia opusa refuza recunoasterea caracterului sacru al fenomenelor religioase in experientele LSD: efectele observate nu pot fi comparate cu cele referitoare la “gratia divina”, asceza mistica,  abnegatia religioasa. Facilitatea aparenta cu care aceste experiente au fost produse provoaca unele indoieli referitoare la valoarea lor stiintifica.

Intr-adevar fenomenele psihedelice provocate de LSD depasesc granitele stiintei si ale psihologiei stiintifice (vezi: K. Wilber, No Boundary, 1985). Cerce­tarile transpersonale sunt de avangarda si de caracter pronuntat neconventional; ele depasesc stiinta fara sa o respinga. LSD permite abordarea si provocarea psi­hozei experimentale.

Prin LSD se face terapie psihologica (Ronald A. Sandison, din scoala lui C.G. Jung): radacina lusis desemneaza o disolutie si o eliberare a tensiunilor psihice. Ulterior  Humphrey Osmond va experimenta terapia psihe­delica ce tinteste spiritul manifest revelator.

Timp de 17 ani (1957-1974) S.Grof a realizat experimente spectaculoase si adesea socante folosind LSD si alte substante psihedelice. In aceasta perioada el a condus circa 3.000 de sedinte psihedelice si a studiat insemnarile din aceste sedinte a circa 2.000 de colegi (psihiatri si psihologi) din Europa si SUA.

Mai tarziu, din cauza legislatiei restrictive din SUA, cu privire la LSD, Grof a fost nevoit sa renunte la terapia psihedelica si a imbratisat metode terapeutice care genereaza stari asemanatoare, fara substante chimice. Aceleasi efecte au fost provocate si prin exercitii de meditatie transcendentala (tip Zen), autohipnoza regresiva etc. Grof nu ne ofera detalii precise in legatura cu utilizarea  in practica terapeutica a acestor metode, pastrand un oarecare secret in jurul metodologiei transpersonale. Mai cunoscuta este actualmente tehnica respiratiei holotropice, realizata de discipolii lui.

Experientele transpersonale, constatate si verificate experimental de S.Grof si elevii sai, se refera la:elefant.ro

  • extensia (expansiunea) temporala a constiintei: experiente embrionare si foetale, experiente ancestrale, experiente colective si rasiale, experiente filogenetice, incarnari trecute, precognitie, “clairvoyance” si “clair – audience”, calatorii in timp;
  • extensia spatiala a constiintei: transcenderea Ego-ului in relatii interpersonale si experienta unitatii duale, constiinta materiei orga­nice, constiinta planetara si extraplanetara, experiente in afara corpului, premonitii, telepatie, etc.;
  • contractia spatiala a constiintei: constiinta organica, tisulara si celulara, experiente mediumnice, intalniri cu spirite omenesti si supraomenesti, experiente arhetipale, intelegerea intuitiva a simbolurilor arhetipale, etc.;
  • constiinta spiritului universal;
  • vidul supracosmic si metacosmic.

 

Transformarile proceselor, fiziologice si a celor psihice

Stanislav Grof (1976, 1980) demonstreaza ca LSD este un amplificator nespecific de procese mintale si neurofiziologice care favorizeaza emergenta diverselor manifestari si stari care izvorasc din profunzimile inconstientului.

Hazardul a facut ca A. Hoffmann (1979) sa se intoxice cu o cantitate mica de LSD, constatand modificari profunde si abateri de la functionarea normala a mentalului sau: “calatoria”  pe parcursul mai multor ore intr-un univers fantastic, calatorie presarata cu o gama larga de emotii si trairi intense, fiind inconjurat permanent de forme miscatoare pe fundalul unor culori vii si stralucitoare.

Impre­sionat de aceste trairi i le relateaza lui Dr. Stall, psihiatru la clinica din Zürich. Acesta manifesta un vadit interes si decide sa conduca o serie de studii stiintifice pe subiecti normali si pe pacienti cu tulburari psihice.

Fenomenele psihedelice provocate de LSD sunt extrem de diversificate si produc transformari nespecifice si stranii aproape in toate categoriile de procese psihice si neurofiziologice.

  • In plan neurofiziologic (simptomele somatice). LSD stimuleaza siste­mul nervos vegetativ (simpatic sau parasimpatic). Efectele simpaticului pot fi: accelerarea pulsului, cresterea tensiunii arteriale, dilatarea pupilelor, tulburari de vedere si de concentrare, transpiratie puternica, racirea extremitatilor, etc. Unele efecte parasimpatice: incetinirea pulsului, diminuarea presiunii arteriale, salivare excesiva, secretii lacrimale, voma, etc.
  • Transformarile perceptive sunt cele mai frecvente. Sunt afectate mai ales perceptiile vizuale. Subiectul descrie lumini intermitente, figuri geometrice stranii si variatii iluzorii ale mediului, viziuni sau clarviziuni de o mare complexitate. Se constata hipersensibilitate la sunete, dificultate de a discrimina stimulii auditivi, apar iluzii si halucinatii acustice. Apar, de asemenea, iluzii olfactive si gustative, cu caracter pseu­do­halucinatoriu, mai ales in timpul fazei de regresie de varsta. Creste sau scade sensi­bilitatea tactila; se deformeaza perceptia imaginii corporale.
  • Alterari ale perceptiei timpului si spatiului. In cazuri extreme, cateva minute dureaza secole sau invers. Natura secventiala a evenimentelor dispare: trecut – prezent – viitor se confunda. Notiunea de spatiu cunoaste aceeasi defor­mare: distantele sunt supra – sau subestimabile; volumul obiectelor nu mai are legatura cu masa lor reala. Unii subiecti isi pierd simtul preciziei in evaluarea timpului sau au iluzia rarefierii sau condensarii aerului.

Modificarea perceptiei timpului nu este atat cantitativa, cat dimensionala: “timpul isi opreste zborul, iar natura secventionala a evenimentelor dispare; tre­cutul, prezentul si viitorul se intrepatrund, pierzandu-si granitele”, comenteaza S.Grof (1980). Regresia temporala (regresie de varsta si, mai inapoi, in vieti anterioare) este o categorie speciala a modificarilor temporale.

In raport cu existenta continuum-ului spatiu-timp perceput in mod obisnuit de oamenii normali, cei supusi efectului LSD isi creeaza propriul spatiu, micro­cosmosuri personale, paralele si independente si experimenteaza constiinta eter­nitatii si a infinitului. In acelasi context merita sa fie cunoscute experimentele naturale relatate de Dr. Carlos Castaneda, cu privire la efectele peyotei (ciuperca cu proprietati halucinogene), folosita de catre indienii Yaqui pe calea cunoasterii initiatice a “celeilalte realitati”.

Intregul periplu experiential initiat al cunoscutului antropolog, acceptat ca ucenic de Juan Matus – un “brujo” (vrajitor sau saman din Mexic) care ii devine maestru – este secvential prezentat in celebrele sale carti, dintre care unele publicate si in limba romana (de ex. “Al doilea cerc de putere”, Editura RAO, 1997; “Focul launtric”, Editura RAO, 1999).

  • Modificari afective. Apare euforia, care se manifesta ca o exaltare vie, insotita de hohote de ras intempestiv, o bucurie exuberanta alternand cu senti­mente de pace interioara si seninatate, o relaxare profunda, un extaz orgiastic, senzatie de voluptate sexuala. Subiectii depresivi simt o mare tristete, melancolie adanca, dezesperare impinsa uneori pana la tentative de sinucidere.
  • Transformari ale gandirii, inteligentei sau memoriei. Procese de gandire (operatiile, intelegerea, conceptualizarea, rezolvarea de probleme) pot fi accelerate sau incetinite. Desi gandirea logica si abstracta este, in general, posibila, prevaleaza ganduri imagistice alogice si asociatii de idei de natura onirica. Exista si cazuri de inspiratii si intuitii subite. Referitor la memorie si inteligenta, testele psihologice releva o usoara scadere a performantelor normale.
  • Modificari psihometrice: unii subiecti rad fara un motiv, altii au o tendinta difuza spre agresiune, se comporta foarte teatral sau cedeaza diverselor impulsuri.
  • Apar “stari” de constiinta modificata. Nu se constata decat sporadic simptome care tradeaza somnolenta, stupoarea sau coma. Constiinta sufera o transformare esentiala de natura onirica, granitele dintre Cs. si Ics. disparand (asemanare izbitoare cu visul samanic, cf. I.Manzat, 1999). Constiinta poate transcende limitele obisnuite ale Ego-ului si poate ingloba fenomene proprii subconstientului profund, inaccesibile in circumstante normale. S.Grof se refera la expansiunea si la contractia constiintei. In unele cazuri subiectul poate sa urce pana la “constiinta spiritului universal” (exista o constiinta cosmica si un incon­stient cosmic, D.T. Suzuki).
  • Sexualitatea este influentata in diferite moduri. Ea este deseori ori foarte inhibata, ori exacerbata (sedinte psihedelice lungi sunt dominate de emotii, sentimente si fantasme sexuale). Uneori experientele sexuale ajung pana la manifestari sadice sau tendinte spre pervesiuni.
  • Trairile artistice. Experienta artei reprezinta un aspect important al sedintei LSD. Perceptia unica a culorilor si formelor, precum si impactul submergent al muzicii, favorizeaza o noua modalitate de traire si de creatie artistica. Unii subiecti conserva pentru totdeauna aceasta “aptitudine provocata”. Potentialul creativ este dinamizat in timpul si putin dupa sedinta LSD. Unii psihiatri presupun ca unii artisti plastici modernisti au creat sub influenta drogurilor: Salvador Dali, Ion Tuculescu, Vassily Kandinsky, Paul Klee, Arnold Schoenberg, Max Beckmann, Francis Picabia etc.
  • Experientele religioase si mistice reprezinta categoria cea mai spectaculoasa si stupefianta. Incidenta lor pare direct legata de numarul sedintelor la care subiectul a participat deja si de doza administrata. In timpul sedintelor LSD, subiectii traiesc experiente ale mortii si renasterii si ajung la sentimente de uniune cosmica; ei evolueaza in lumi in care domina aparitii divine sau demonice. Deseori relatarile lor corespund, in mod normal surprinzator, cu descrierile din cartile sfinte ale marilor religii sau din textele mistice ale civilizatiilor arhaice (dinainte de Hristos).

 

Psihologie transpersonala – Ion Manzat

astratex.ro

Un raspuns pentru “Extensia si condensarea constiintei prin stari psihedelice provocate de LSD”

  1. Franciscb says:

    Majoritatea experientelor cu LSD sunt pozitive. Este foarte important sa cunosti anumite lucruri inainte sa iei orice fel de substanta psihedelica. Pentru a avea o experienta pozitiva trebuie sa respecti urmatoarele conditii: sa nu suferi de vreo boala mintala,sa nu fi deprimat/stresat,sa fi supervizat de cineva specializat in domeniu si sa te afli intr-un spatiu relaxant,de prefrat in natura. In nici un caz in cluburi sau locuri dubioase/galagioase. De asemenea e foarte important de stiut ca psihedelicele nu se iau in scopuri recreative sau pt. distractie,ci in scopuri terapeutice si spirituale. Alan Watts (filosof si invatator spiritual) a fost sceptic la inceput,cum ca se poate obtine o exp. mistica prin LSD. Dar dupa ce a luat pt. a doua oara aceasta substanta,a spus ca a experimentat unirea cu constiinta cosmica.

Lasa un comentariu